Sound Harley-Davidson - Hvordan skape den typiske ”Harley Davidson” brukeropplevelsen på nett?

Sound Harley-Davidson er en av Nord-Amerikas ledende Harley-Davidson forhandlere. Selskapet ønsket å styrke nettsidens funksjonalitet og essensen av merkevaren Harley-Davidson. Forhandleren var på utkikk etter en dynamisk brukeropplevelse for deres MC-entusiaster som kunne representere merkevaren og samtidig skille dem fra konkurrentene.

Kari Korsgren, Marketing & Event Manager i Sound Harley-Davidson forteller at de ønsket å skape en “wow"- faktor når man trykker seg inn på hjemmesiden og at nettsidene skulle drive trafikk til deres fysiske butikk. 

Om prosjektet

  • eZ Partner: Blend Interactive
  • Prosjekt Varighet: 3-4 måneder
  • Utfordring: Hvordan bruke nettsiden som et utstillingsvindu for Sound Harley-Davisons fysiske butikk?
  • Resultat: Salgsøkning og økning i trafikk på nettsiden som har fått 7000 besøkende i måneden

Utfordring

Harley-Davidson nekter forhandlere å selge motorsykler og andre av deres produkter via nettet. Webbyrået Blend Interactive fikk dermed i oppgave å utvikle en nettside som ville fungere som et utstillingsvindu med mål om å trekke kunder inn til Sound Harlyes’ fysiske butikk for å handler der.

Ved å utelukkende fokusere på motorsykler utviklet Blend og Sound Harley en visuell nettside, med fokus på brukeropplevelse. Nettsiden inkluderer et filtreringssystem for alle motorsykler, der kunder kan gjøre omfattende søk gjennom Sound Harley’ store beholdning av inventarer. Programmet "Bike Finder" kan filtrere via flere ulike felt for en bestemt modell, funksjon eller prisklasse. På den måten kan brukere gjøre grundige undersøkelser på forkant, og finne den motorsykkelen som er skreddersydd for deres behov og ønsker. 

Hvorfor eZ?

De grunnleggende funksjonene i templatingsystemet, sammen med enkelheten med å sette opp ulike ”out-of-the-box” funksjoner spilte en stor rolle for at Blend Interactive valgte eZ som CMS for Sound Harley. Muligheten for responsivt design var også en faktor for valg av CMS i utvelgelsesprosessen.

Med eZ kunne Blend Interactive å utvikle en god mobilopplevelse, noe som har vært svært viktig Sound Harley og deres kunder som er på veien å kjører og bare har tilgang til mobil, forteller Kepley.

It sounds like a no brainer, but there are a lot of CMS’s where responsive design is hard to do, eZ is not one of them. There is a certain level at which the best thing a CMS can do is provide the right tools and stay out of the way and eZ definitely gives us the flexibility to build whatever our front-end designers come up with, sier Joe Kepley, Lead Developer at Blend Interactive. 

Blend Interaktiv ga de ansatte i Sound Harley trening i hvordan de skulle bruke plattformen. I løpet av kort tid var salgsteamet i stand til å produsere, vedlikeholde og oppdatere sine kampanjer på egen hånd. Samtidig kunne de opprettholde nettstedets layout og design - alt uten verken utviklere eller designere i staben. 

Resultat

Etter oppgraderingen til eZ, har Sound Harley-Davdison sett en økning i trafikk siden nettstedet ble lansert, som nå har rundt 7.000 besøkende i snitt per måned. Kunder fra Washington og Oregon området, samt fra British Columbia, har vært aktive på hjemmesiden og oppdatert på butikkens nye inventarer, noe som har ført til en økning i salg, forteller Kepley.

Lyst til å vite mer?