Lillehammer Youth Olympic Games 2016

Ungdoms-OL ble arrangert på Lillehammer mellom 12 og 21 februar 2016. 1100 utøvere fra 15-18 år fordelt på 71 nasjoner samles for å konkurrere i 70 ulike grener. Det var forventet over 200.000 tilskuere og IOC ønsket derfor en nettside som var tilgjengelig på flere enheter, slik at tilskuere skulle få nødvendig informasjon til enhver tid. Denne siden skulle spille en nøkkelrolle for arrangementet da den både skulle tiltrekke besøkende, skape interesse, og inspirere ungdom til å delta på aktiviteter før og under lekene. Det var essensielt at siden kunne håndtere store menger data og informasjon. Valget av platform falt på eZ Publish. 

Bakgrunn og hensikt

Games Time Website (GTW) var arbeidstittelen for nettsiden som i de siste månedene i oppkjøringsfasen til Ungdoms-OL i Lillehammer skulle være den primære informasjonsplattformen for Lillehammer Youth Olympic Games 2016.

De strategiske og operative målene for GTW utviklet seg i takt med prosjektet. Fra å være en forholdsvis enkel nettside, som primært formidlet hva organisasjonen var, til å bi den primære informasjonskanalen for publikum og deltakere under selve lekene. 

Om Ungdoms-OL i Lillehammer 2016 

Vinter-OL for ungdom 2016 ble arrangert på Lillehammer fra 12. til 21. februar 2016. Det var de fjerde olympiske ungdomsleker og de andre vinterolympiske leker for ungdom. 1100 utøvere i alderen 15 til 18 år fra 71 nasjoner deltok i 70 medaljeøvelser og et omfattende kultur- og utdanningsprogram. Hele 212 000 publikummere så lekene.

"Go Beyond. Create Tomorrow"

Med en forventning på over 200.000 tilskuere til ungdoms-OL, ønsket IOC å skape en unik og enestående brukeropplevelse, som var tilgjengelig på flere kanaler og enheter. Med visjonen «Go Beyond. Create tomorrow», ble målet for nettstedet delt inn i tre kategorier:

  1. Kommunikasjon
  2. Markedsføring
  3. Drift

Dette inkluderte at nettsiden skulle spille en nøkkelrolle i å formidle lekene til allmennheten. Den skulle skape interesse rundt sports- og kulturarrangementene, tiltrekke besøkende, og inspirere ungdom til å delta i aktiviteter både før og under lekene. Profilering av sponsorer utgjorde også en viktig mulighet for å utnytte nettsidens markedsverdi.

En omfattende kulturfestival ble arrangert i tilknyting til Lillehammer 2016, og denne ble koordinert og promotert gjennom en egen nettløsning tilknyttet GTW. 

Resultat og trafikk highlights: 

  •  310.000 unike brukere på 14 dager
  •  1,7 millioner sidevisninger
  •  191 land besøkte siden i løpet av lekene 
  • 50.000+ nedlastinger av iOS og Android 
  • 100% oppetid 

Riktig partner utgjorde forskjellen

I juni 2015 var nettsiden for ungdoms-OL tre måneder etter skjema. IOC besluttet dermed å gå ut på offentlig anbud, for samle inn tilbud fra ulike teknologieksperter i Norge. Et prosjekt på denne størrelsen krever nødvendig kunnskap og erfaring for å bringe sammen mange forskjellige typer innhold og levere et ferdig produkt på tiden. Etter nøye vurdering ble eZ Partner, Seeds Consulting sammen med Netlife Research, tildelt prosjektet.

Arkitektur og teknologi

eZ Publish Enterprise, ble valgt som plattform, mye på grunn av de gode integrasjonsmulighetene, men også fordi den er en solid og robust plattform som lett kan håndtere store mengder data og informasjon.

Med eZ Publish 5.4, var Seeds i stand til å bygge fire nettsteder, sentralstyrt på én plattform. Denne typen multi-site strategi gjorde at IOC nådde brukergruppene tvers av flere kanalene og levere den informasjonen de ønsket. Løsningen inkluderte:

  • Hovedsiden på tre ulike språk
  • Et eget nettsted dedikert til den olympiske fakkelturen
  • En kulturell side for konserter og aktiviteter
  • En læringside for skolebarna i område I tillegg til de fire nettstedene, inkluderte også løsningen to native applikasjoner, print og en TVkanal. eZ Publish ble driftet med Amazon EC2, lastbalansert med Akamai CDN.

Vi er veldig godt tilfreds med leverandørens sitt arbeid. Det har blitt levert et sluttprodukt som står til lekenes visjon Go beyond. Create tomorrow. Nettsiden er ulik noen annen Olympisk nettside, i positiv forstand. Samtidig har veien til dette resultatet vært forankret i et mål om å løse brukeroppgaver på best mulig måte, ikke nybrotsarbeid for nybrotsarbeidets skyld. 

Michael Eriksson, Lillehammer Youth Olympic Games

Multikanal

iOS og Android appene ble lastet ned over 50.000 ganger under lekene. Til sammenligning bor det ca 26.000 personer i Lillehammer.

Løsningen skiller seg ut fra vanlige nettsideprosjekter på en rekke områder. En av de viktigste var at alt kom til å skje i løpet av drøye 14 dager. Godtover 310.000 unike brukere skulle få sitt informasjonsbehov dekket i løpet av 14 dager. Seeds Consulting visste at løsningen trengte et CMS med fleksibiliteten til å koble til flere eksterne systemer, samt administrere alt i ett sted. Samtidig var det viktig at løsningen kunne håndtere høy trafikk.

Løsningen, bygget på eZ Publish, ble etterhvert selve kjernen i en fullskala multikanal løsning. GTW ble koblet opp mot og delte informasjon og innhold med blant annet iOS og Android apper, informasjonsskjermer og flere andre tredjepartstjenester. Løsningen ble i tillegg koblet opp mot trykkeritjenester for daglig generering av dagens program.

Ved å ha eZ som CMS, kunne innholdet fra nettsiden bli hentet ut til native applikasjonene, både for iOS og Andriod. Appene for arrangementene hadde ulike funksjoner som geofencing, sende meldinger til folk i rundt om i byen, samt annonsering til eventer som ikke var fullbooket. Koblingen mot sosiale medier var også viktig for å sikre økt brukerinvolvering og synergieffekter i – og på tvers av – ulike digitale kanaler.

...Gjennom et tett, intensivt, morsomt og konstruktivt samarbeid landet vi på et konsept og utviklet en løsning som ble meget bra – og som i ettertid viste seg å bli kanskje den aller viktigste suksessfaktoren i vårt info- og promoarbeid undervegs i arrangementet. Løsningen høstet skryt fra både gausdøler og canadiere, og har nå langt på vei blitt benchmark’en for andre store event-apper i Norge og i OL-sfæren. Topp stemning

-Eirik Høyme Rogn, Head of Culture & Education - Lillehammer 2016 Youth Olympic Games

Ønsker du å vite mer om prosjektet? Kontakt oss eller partneren vår, Seeds Consulting, for mer informasjon.