Hvordan BVB vant the "Champion League of Websites" med eZ

Fotballklubben Borussia Dortmund (BVB) er en av de mest suksessrike klubbene i tysk fotballhistorie. Klubben har vunnet åtte tyske mesterskap, en UEFA Champions League, en interkontinentale Cup, samt flere andre titler. Med mer enn 130.000 medlemmer er BVB også det tredje største idrettslaget i Tyskland (målt i antall medlemskap). Nettsidene deres er en viktig del av deres forretningsvirksomhet, og genererer betydelige inntekter – med alt fra billettsalg, fotballdrakter og annet utstyr. Ettersom en stor del av forretningsvirksomheten foregår på nett, er det ingen overraskelse at nettsiden deres er en kritisk komponent i klubbens digitale suksess.

Ny nettside med eZ 

Markeds- og IT avdelingen i BVB var ikke fornøyd med fotballklubbens tidligere nettside med middelmådig ytelse. Brukeropplevelsen var ikke optimal, og nettsiden var ikke optimalisert for mobil og andre enheter. Fotballklubben ønsket dermed å lansere nye nettsider med mål om gode brukeropplevelser og økte konverteringer. Til deres nye nettside var BVB på utkikk etter en sikker og fleksibel content management plattform (CMS) der utviklerne enkelt kunne utvide med nye funksjoner og funksjonalitet. Samtidig var det viktig at redaktørene var i stand til å opprette og oppdatere landingssider på egen hånd - uten at de trengte å involvere IT.

eZ Publish Platform ble valgt som nytt CMS for BVB sin nye nettside. Det tyske webbyrået Die Etagen implementerte front end designet mens BVB sin egen IT-avdeling utviklet backend med eZ Publish Platform 5.1. 

BVB Fotballklubb

Resultat: BVB oppnår digital suksess med eZ

• Utnevnt til # 1 nettside i ”Champions League of Websites 2014”

• Redaktørene fikk kontroll over innholdet - noe som sparte IT for store ressurser

• Utviklet en egen iOS og Android-applikasjon med innhold fra eZ’ depot

• Voksende digital tilstedeværelse med flere datterselskaper som også blir driftet av eZ

En multikanal- og flerspråklig brukeropplevelse

Brukerne i dag er mobile og ønsker kontinuerlig tilgang til informasjon når de er på stadion og heier på favorittlaget sitt. Tilgang til statistikk, kampanmeldelser og oversikt over spillerprofiler var derfor viktig å få på plass på alle mobilenheter. Et responsivt design ble brukt for å bygge et mobilvennlig nettsted som kunne levere brukere sømløs tilgang til innhold - hvor som helst, på hvilken som helst enhet.

Sjef for New Media/CRM i BVB, David Görges, forteller at prinsippet for responsiv design ble implementert fra begynnelsen av prosjektet. Görges forteller at med eZ kunne de enkelt strukturere innholdet og utvikle deres egen innholdsmodell, slik at redaktørene er i stand til å administrere innhold på landingssidene uten hjelp fra IT. 

Selv om BVB har flest tyske fans, tiltrekker klubben også støttespillere fra hele verden. BVB bruker eZ til å administrere én tysk og én engelsk-språkversjon av nettsiden. En spansk utgave er også under utvikling og vil bli lansert om kort tid. Plattformen gjør at BVB kan administrere flere språk på tvers av nettsiden, samtidig som den hjelper utviklerne å forenkle koden. Med språkadminsitrasjonen er det enkelt å forstå strukturen av innholdet på tvers av sidene, og redaktørene kan gjenbruke innholdet fra de ulike språkene på en sømløs måte.

Gir redaktørene kontroll over innholdet

Ettersom det er flere ulike bidragsytere som skal publisere innhold til nettsiden ønsket klubben et CMS som var enkelt å lære og håndtere. eZ Publish Platform var den perfekte match.

Ved hjelp av plattformen er BVB i stand til å håndtere innhold fra både interne og eksterne redaktører. IT-teamet kan opprette et ubegrenset antall brukere, der de styrer hvor mye tilgang hver enkelt bruker skal ha. Den rolle-baserte arkitekturen som kommer med eZ, sikrer at redaktørene bare kan opprette og redigere innhold innenfor en gitt innholdstype.

I løpet av en gitt måned har BVB fem til åtte eksterne tekstforfattere som rapporterer kamper over hele Europa. Hver tekstforfatter har tilgang til publiseringsplattformen der brukerrettighetene i systemet sikrer at de bare kan publisere deres innhold, uten fare for å ødelegge andre deler av nettstedet.

Fotballklubben BVB

Før overgangen til eZ var redaktørene i BVB ikke i stand til å endre landingssidene på nettsiden selv. De kunne heller ikke omorganisere innhold på siden og var avhengig av at IT-teamet satt av tid til å hjelpe. Arbeidsflyten var dårlig og tappet både IT og markedsføringsavdelngen for mye tid og ressurser.  Overgangen til eZ Publish Platform førte til at redaktørene kunne bygge og organisere dynamisk innhold på landingssidene helt på egen hånd. For å bevare riktig layout og design, sikret samtidig publiseringsplattformen at malene ble brukt på riktig måte. 

Redaktørene våre er nå i stand til å administrere innhold på landingssidene uten hjelp fra IT.

David Görges, BVB’s Head of New Media/CRM

Champion League of Websites

Den anerkjente nettsiden ”Champion League of Websites” rangerer de mest brukervennlige nettsidene til profesjonelle fotballag i Europa. Rangeringen vurderer variabler som brukerorientering, struktur, navigasjon, og multimedia-komponenter. I 2014 gikk BVB nettstedet til topps i kåringen, fra nummer 29 til nummer 1.

David Görges, Head of New Media/CRM, forteller at de er veldig stolte over hvordan nettsiden har utviklet seg. ”Publiseringsløsningen gir oss frihet og fleksibilitet til å ligge i forkant av konkurrentene og gir oss mulighet til å markedsføre vår merkevare effektivt på tvers av kanalene", sier Görges. 

Innholdsgjenbruk til drift av mobilapplikasjoner

I tillegg til ny nettside, har BVB også lansert en interaktiv iOS og Android applikasjon der supportere kan sjekke matchspill, lese nyheter, kjøpe utstyr, samt mye mer. BVB bruker eZ' depot og APIer for å levere innhold til applikasjonene. Dette gjør at BVB kan levere store mengder med innhold til mobilbrukerne hver eneste dag uten at redaktørene behøver å legge inn innholdet til et ekstra system. 

"En av grunnene til BVB ble nysgjerrig til eZ i første omgang var fleksibilitet systemet gir for innholdsgjenbruk", forteller Görges. Med eZ kan de strukturere innholdet og levere den på tvers av kanaler og plattformer, noe som gjør dem mer effektive og gir dem mulighet til å tilby informasjon til alle deres fans, uanvhenig av hvilken kanal og enhet de bruker. 

Planen videre: Multisite administrasjon

På slutten av 2015 lanserte fotballklubben datterselskapet event.bvb.de, en nettside for BVB events, catering og stadionturer. BVB har i tillegg flere andre prosjekter der de planlegger å utvikle flere nettsider på eZ, inkludert lanseringen av nettsiden for juniorlaget, samthåndballandslaget for kvinner og andre divisjoner. Patrick Hansmeier, teknisk IT sjef i BVB, forteller at de med eZ er trygge på at de er godt rustet til å rulle ut flere nettsteder.

"CMSet gir et fleksibelt fundament og er tilrettelagt til å lansere flere nettsider, apper og andre digitale løsninger," forteller Hansmeier. "Programvaren har hjulpet oss til å effektivisere bedriftens design og gjøre det mulig for alle nåværende og fremtidige avdelinger å bidra med innhold gjennom en enkelt plattform og CMS", avslutter Hansmeier.

Publiseringsløsningen gir oss friheten og fleksibiliteten til å ligge i forkant av konkurransen

David Görges, BVB’s Head of New Media/CRM