Translated by: Ole Jacob Christoffersen

China Louise Martens fra CMSWire snakket med vår CEO og Co-Founder, Aleksander Farstad, om lederskap, bygge og skape vekst i bedrifter, og verdien av mennesker i en organisasjon.

Her er et utdrag fra intervjuet:

Aleksander Farstad´s lidenskap er å bygge og å skape vekst i selskaper. For han handler dette om menneskene som er involvert.

”Den viktigste suksessfaktoren i enhver bedrift er mennesker” sier Farstad. ”Å jobbe med mennesker, bygge et team, dele visjoner, drømmer og suksess er både det mest givende og viktige aspektet av bedriftens suksess”.

Farstad er administrerende direktør for eZ Systems, en leverandør av open source Content Management System (CMS), som han grunnla i 1999 med sin bror, Bård. Farstad har utdannelse innen kvantitativ finans og økonomi, og hans erfaring som derivathandler har vist seg svært nyttig i sitt arbeid som CEO. Denne bakgrunnen har utstyrt han med en analytisk tankegang, gjort han til en rask beslutningstaker og god på risikostyring, samt gitt han evnen til å snakke samme språk som investorer for å lette den økonomiske innsamlingsprosessen. 

Et forsete til CMS-teknologiens utvikling

Farstad´s ferdigheter utfyller ferdighetene til broren, strategiansvarlig og med-gründer, Bård.

”Nærhet, kommunikasjon og tillit er på plass, og vi jobber med et høyt nivå av kreativ effektivitet” sa han. ”I tillegg er vi veldig forskjellige. Mens jeg er en bedriftsbygger, er han en fantastisk programmerer og produktbygger.

I 2009, da eZ hadde modnet som selskap, overlot Farstad daglig drift til ny sjef, mens han fortsatte sitt styreverv i eZ-styret. I perioden han ikke jobbet i eZ grunnla han Assetto Capital, et spesialisert finansielt rådgivende selskap, som investerer i, og støtter digital-drevene startups. Farstad kom tilbake som CEO i eZ i 2013, for å hjelpe selskapet med å utføre en vellykket snuoperasjon.

Gjennom årene har Farstad sett CMS-teknologi utviklet seg fra et fokus til webpublisering, til en teknologi hvor kjernedriverne for innholdsstyring kommer mer inn i spillet. Viktige trender i CMS i dag inkluderer ”evnen til å håndtere alle typer innhold, uavhengig av format og distribusjonskanal” sa han. API tilkoblinger tillater moderne, skybaserte arkitekturer å koble til nye kanaler og applikasjoner.

eZ Systems er sponsor av CMSWire sin konferanse DX Summit som foregår 13-15 november på Radisson Blu Aqua hotellet i Chicago. To av Farstad sine kollegaer -  Roland Benedetti, produktansvarlig i eZ, og Bertrand Maugain, Salg- og markedssjef i eZ – deltar i en paneldiskusjon med tittelen: ”Debunking the headless-Only myth & Embracing the API-Revolution” den 14. November. 

Vi snakket med Farstad om hans tanker på ”headless” CMS, det å bygge en god innholdsstrategi og fordelene med Open Source teknologi. 

Den beste teknologien blir aldri laget i et vakuum

CMSWire: Hva er fordeler og ulemper for selskaper med å vedta en ”headless” tilnærming til deres CMS?

Farstad: Jeg tror ikke vi ser på ”headless” spørsmålet på riktig måte. Et selskap burde ikke ha et prosjekt for å finne og flytte til et ”headless” CMS. Snarere kan de ha et prosjekt, for eksempel å utvikle en multikanal tilstedeværelse, hvor de kan dra nytte av en headless tilnærming.

Gjennom årene har Farstad sett CMS-teknologi utviklet seg fra et fokus på webpublisering, til en hvor kjerneverdiene for innholdsstyring kommer mer inn i spillet. Viktige trender i CMS i dag inkluderer ”evnen til å håndtere alle typer innhold, uavhengig av format og distribusjonskanal”, sa han. Koble til via APIer tillater moderne, skybaserte arkitekturer å koble til nye kanaler og applikasjoner. 

Det er klart at APIer, og spesielt remote APIer spiller en større rolle i CMS-ligningen. Det er også klart at nettsider er her for å bli, og det er mange grunner til hvorfor vi lagde funksjoner i WCM (Web Content Management) systemer som har ansvar for web leveransen.

Jeg vil si at verden ikke er svart eller hvit, da det er brukstilfeller der hver tilnærming er bedre egnet. På eZ har vi et ”headless” design i vår arkitektur, men vi inkluderer også full webleveranse, noe som betyr at du kan gjøre begge deler på samme plattform.

CMSWire: Hva mener du at selskaper glemmer når de lager nye innholdsstrategier eller når de går tilbake til gamle strategier?

Farstad: Vi lever i et raskt skiftende forretningsmiljø. Og det som er aktuelt i dag er mest sannsynlig ikke det om seks måneder eller to år. I hvilken som helst strategi må du sørge for at du har evnen og fleksibiliteten, slik at du kan tilpasse og gå fort på samme tid.

Strategien blir bare snakk hvis du ikke klarer å utføre den. Vi ser stadig at kunder starter med en veldig god innholdsstrategi på høyt nivå og ansetter den beste innholdsstrategen i prosjektet tidlige faser. Men da ser vi at det fakker fra hverandre når kundene kommer inn i andre faser, som design, informasjonsarkitektur, implementeringsvalg og utførelse. 

Det er veldig viktig å sørge for at innholdsstrateger er involvert og arbeider med de andre disiplene som er involvert langs reisen. Til slutt bør en god innholdsstrategi betjene et forretningsbehov, og skape målbar energi. 

CMSWire: Når det gjelder innholds funksjon og anbefalingsteknologi, hvordan skal selskapene bruke teknologiene til å appellere til individuelle kunder? Trenger bedrifter å beskytte seg mot over-personalisering av innholdet deres? 

Farstad: Siden eZ kjøpte YooChoose i 2011, har det tyske personaliserings- og anbefalingsfirmaet jobbet mye med disse spørsmålene.

De beste resultatene kommer når det personlige og anbefalte innholdet gir verdier til brukerne. Vi ser dette spesielt innenfor e-handel, hvor noen forhandlere vi jobber med øker deres månedlige salg med mer enn en million euro på grunn av anbefalt innhold.

Personlig tar jeg meg selv i å bla gjennom anbefalt innhold på noen få e-handelsportaler jeg ofte besøker. Hvorfor? Fordi jeg da finner produkter, ville jeg ikke ville søkt på selv. 

Men som de fleste, vil jeg være ansvarlig for min egen opplevelse. Jeg liker ikke påtrengende innhold. Derfor har ad block blitt så populære. Dette er grunnen til at det er så viktig når man bygger personlig innhold å være transparent, og i mange tilfeller kommer faktisk de beste resultatene fra å faktisk spørre brukeren hva han eller hun ønsker å se.

Til slutt handler det om brukeropplevelsen, og om vi kan forbedre UX og legge til mer verdi for leserne ved hjelp av denne typen teknologi. 

CMSWire: Hvordan har du sett open source ”bevegelsen” har vokst og endret seg gjennom årene?

Farstad: Den beste teknologien blir aldri skapt i vakuum. Ta 100 av de beste programvareingeniørene i verden, plasser dem i et rom i et år, og jeg er sikker på at de kommer tilbake med et fantastisk stykke programvare. Det er imidlertid mest sannsynlig at dette ikke er programvaren kundene trenger. Og det er her open source er fantastisk. 

Open source er en katalysator for åpen innovasjon, inkluder et større felleskap av brukere, kunder og partnere direkte inn i innovasjonsprosessen. Dette gjør at du kan utvikle raskere, teste raskere og få umiddelbar respons fra markedet. Og det mektigste av al er at økosystemet ditt føler eierskap for produktene, som dine sterkeste evangelister.

CMSWire: Hvilken idrett liker du å delta og hvorfor? Hva har vært din mest intense sportsopplevelse så langt?

Farstad: Jeg reiser mye rundt i verden, og en av grunnene til at jeg fortsatt har mitt hjem i Norge er å være nær naturen. Jeg elsker alle idretter hvor der er mann mot natur: Ski, terrengsykling, klatring, fridykking og surfing. Når du er ute føles det ikke som om du trener. Du er bare i live, i øyeblikket og nyter den fantastiske planeten vi alle er en del av.

Fridykking er trolig den mest intense naturopplevelsen som du blir en del av elementene rundt deg. Og på en pust går du inn i en veldig rolig og nåværende tilstand, nesten som når du mediterer. Sinnet ditt er bare på i det ene pustet, og i dine nærmeste omgivelser. 

Load Comments
loading...