Translated by: Ole Jacob Christoffersen, Partner Relations Associate

Det er mye buzz rundt headless CMS om dagen, men vet du egentlig hva det betyr? Kanskje du vurderer om din bedrift burde endre fra tradisjonell til headless, men er usikker på om det er det riktige å gjøre? I denne bloggen vil du få svar på hva et headless CMS, fordelene og utfordringene ved å bruke et headless CMS, og hvilke bedrifter som burde vurdere å gjøre et bytte fra tradisjonell til headless.

I Juli tok Lia Pinto, Marketing manager i eZ, en prat med Chief Product and Marketing Officer, Roland Benedetti. Sammen lagde de en videoserie med en rekke spørsmål og svar rundt temaet ”Headless CMS”. 

Hva er headless CMS?

Før vi diskuterer hva et headless CMS er, er det greit å vite hva et vanlig CMS gjør. Et tradisjonelt CMS er et publiseringssystem som lar brukerne skape innhold (artikler, bilder etc.), administrere workflows frem til det publiseres, og publisere å levere innhold på nettsider eller i applikasjoner. Publiseringsløsningen er ansvarlig for hele prosessen – fra å skape innholdet, til å levere det til sluttbrukeren.

Et headless CMS er, i motsetning til det tradisjonelle CMS, en løsning der leveransen ikke står. Et headless CMS fokuserer kun på en ting: å skape innhold. Det lar brukeren opprette og lagre innhold i et lager, men leverer det ikke til sluttbrukeren gjennom nettstedet eller apper. Det er kun innhold, som er tilgjengelig gjennom APIer. Du kan koble klienten din mot APIene og hente det innholdet du trenger fra innholdslageret. 

Hva er fordelene og utfordringene med å bruke et headless CMS?

Fordelen: Et headless CMS har et mindre omfang. Det er en fokusert løsning for å skape innhold. Hvis du ikke skal levere innhold til en nettside, men skal levere innhold til en enhet som enda er ukjent (Smarte enheter), så kan det å bruke headless CMS gi høy verdi for din bedrift.

Utfordringen: Du må fortsatt ha innholdsleveransen. Hvis du lager en nettside eller app, må du fortsatt bestemme hvordan innholdet på nettsiden eller appen skal leveres. Fordi innholds-opprettingen er separert fra leveransen, kan det være du får mye ekstra jobb. 

Hva er de seneste trendene innen headless CMS?

Siden headless fjerner weblevering, forlater det leveringsprosessen som skal adresseres separat. Roland sier at bransjen vil gå full sirkel og begynne å komme tilbake til tradisjonelle CMS'er på et tidspunkt. Men i dag er det en rekke brukssaker der det ikke er nødvendig med nettleveranse.

Et godt eksempel på et bruksområde for hodeløs CMS er når du leverer innhold til noe som ikke er et nettsted, for eksempel digital skilting, når du ikke kjenner enheten, og alt du har er en API-integrasjon med den enheten. IoT-enheter er flotte eksempel der bruk av en hodeløs CMS gir mye mening.

Første generasjons CMS'er, de som ikke kan tilby API-er og ikke kan gi tilgang til innhold i rå form, vil raskt miste sine brukere og markedsandeler, sier Roland. Og så er det også et erstatningsmarked som kommer på som selskaper begynner å forstå at de trenger å tenke utover nettet - de må gjenbruke innholdet på tvers av forskjellige enheter, det være seg kjøleskap, biler - IoT. Så det er bare et spørsmål om tid til de første generasjons CMS'ene er foreldede.

Støtter eZ System sitt CMS headless?

eZ er ikke et rent headless CMS, da det kan ta kan ta vare på innholdsleveringen – å være headless er bare en av eZ´s CMS sine evner. eZ Platform er frikoplet, slik at du kan bruke CMSet som headless. Vårt innholdslager, APIer og verktøy gir deg kontrollen, slikt at du kan tilpasse innholdsmodellen, strukturere innholdet ditt og gjenbruke det på tvers av kanaler.

Du kan bruke leveringsprosessen som følger med vår plattform (til nettsider og apps), eller du kan bruke en annen levering til enheter som ikke er på nettet (IoT). Selv om eZ ikke kalte denne funksjonen headless, har den vært en del av eZs CMS siden eZ Publish 3 ble lansert i 2003.

Har du et eksempel på et headless CMS prosjekt basert på eZ?

En eZ kunde som har brukt headless løsningen er Viking Line. Det er et selskap som driver med cruise- og lasteskip, og de ønsket å forbedre passasjerenes opplevelse under cruise-turene. De lagde derfor en app for kundene ombord, der de kunne se hvilke tilbud som var ombord, shopping, sosiale medier og som tillot alle ombord å snakke med hverandre gjennom smarttelefonene sine, selv i områder uten dekning. Dette er en native app, og alt av innhold er levert gjennom eZ sitt innholdslager, og knyttes opp med flere API-integrasjoner.

Viking Line var første selskap i Baltic området, og det tredje selskapet i verden som kunne tilby en fullstendig mobil løsning for deres passasjerer. Appen vant ”Mobile Experience of the Year” under eZ awards i 2015. Du kan lese mer om Viking Line sin mobilapplikasjon her! 

Hvis du ser etter et nytt CMS eller lurer på hvis headless er riktig for din bedrift, kan du fylle inn skjemaet på denne siden, så tar en ansatt kontakt med deg! 

Load Comments
loading...