Translated by: Ole Jacob Christoffersen

Hvis du leser dette fordi du undersøker diverse innholds publiseringsløsninger/Content Management Systems, så vet du at det bokstavelig talt er tusenvis å velge mellom. Noen har du helt sikkert hørt om fra før, men de fleste er nok nye. Å koke valget ned til noen få kan være utfordrende.

Men hvis innhold er nøkkelen til virksomheten din, vil du gjerne ha et CMS system som kan håndtere mye innhold (og utnytte dette gjennom hele nettsiden din og i andre kanaler) enkelt og intuitivt. 

Vi har jobbet med tradisjonelle forlag i bok- og magasinindustrien, og med selskaper som publiserer innhold som en del av deres markedsførings- og engasjementstrategier. Vi har også jobbet med noen av de største og mest populære innholdsstyringssystemene i dag. Vår topp anbefaling for innholdsbaserte nettsteder og eZ Publish/eZ Platform.

 eZ er et robust Enterprise CMS med en fleksibel verktøykasse med gode verktøy for bedrifter  der publisering er nøkkelaktiviteten. Brukere av eZ sitt Content Management System inkluderer tradisjonelle forlag som Financial Times, The Economist of The Christian Science Monitor; Store offentlige organisasjoner som Harvard University, og American Museum of Natural History; Og store merker som Kitchen Aid og John Deere. Alle har en ting til felles: De publiserer mye innhold som står sentralt for virksomheten – enten det gjelder markedsføring, salg, leserengasjement eller stort antall multi-channel applikasjoner.

Det vi virkelig liker med eZ Publish er at det ikke prøver å være alt for alle. Dens styrke er med komplekse nettsteder som krever strukturert innhold, skalerbarhet og langsiktig ytelse. Hvis dette høres ut som din bedrift, skal jeg nå liste opp syv grunner til å velge eZ Publish som CMS for ditt neste prosjekt.

Omfattende kjernefunksjonalitet

Noen CMS systemer har en lett kjerne for å tillate brukerne å legge til funksjonaliteten de trenger gjennom x antall utvidelser. Dette høres ofte tiltalende ut på overflaten: Hvorfor betale for det du ikke trenger? Konsekvensen av å velge en slik lett kjerne er at for å få funksjonaliteten du trenger, så må noen gjøre mye mer koding – enten dine egne utviklere, eller utviklerne som lager tredjepartsutvidelsene du kan plugge inn på nettstedet ditt. Og desto fler utvidelser du legger til, desto flere sikkerhetsproblemer, feil og interoperabilititetsproblemer du må utbedre, som raskt kan spise utviklingsbudsjettet. I tillegg vil et CMS som er avhengig av utvidelser være svært vanskelig å oppgradere. 

eZ kjører motsatt tilnærming: En robust kjerne med mye innebygd funksjonalitet og spesifikke grensesnitt for å legge til tilpasninger som oppfyller dine unike krav. Med andre ord kan du gjøre mye med det som allerede er der, slik at du ikke trenger å være avhengig av omfattende patchwork av tredjepartsutvidelser.

Utvidelse og integrering

Selvfølgelig kan ingen CMS ha alle funksjonaliteter innebygd, så systemet du velger må kunne samarbeide med ulike plattformer for funksjonalitet som abonnementsoppfølging, ID-administrasjon og så videre. eZ Publish brukes ofte som en integrasjonsplattform fordi den spiller så bra med andre systemer. Det er svært sjeldent eZ utviklere har måtte sagt nei til kundeforespørsler på grunn av teknisk inkompatibilitet.

En måte vi har utvidet eZ Publish for innholdsutgivere er gjennom etableringen av workflows som gjenspeiler våre kunders spesifikke behov og prosesser. For eksempel måtte en av våre kunder være i stand til å kjøre plagiatkontroll på alt nytt innhold før det går live. Vi var i stand til å integrere en tredjeparts plagiatskanner rett inn i workflowen i eZ. Når skaperen av innholdet sender et innlegg, kan en redaktør raskt kjøre skanneren for å se om hele eller deler av innholdet er kopiert fra internett.

Vi stoler på eZ og kan jobbe med integrasjoner hver dag, enten vi jobber med CRM og markedsføringsplattformer som Salesforce og Marketo, eller jobber med redaksjonelle forbedringer som Dropbox Chooser.

Innholdsstruktur

Måten du strukturerer innholdet ditt på påvirker ikke bare sluttbrukerne, men også innholdskaperne dine, som må kunne finne innhold i backend systemet. I motsetning til noen populære CMSer, som viser alt innhold i en lang liste, bruker eZ en trestruktur som gir synlighet til hver del og muligheten til å se det store bildet på en enkel måte. Med andre ord, Innholdsstruktur i backend systemet reflekterer front-end navigasjonen, slik at URLene endres automatisk, og det blir lettere for ikke tekniske brukere å administrere innholdet. Du kan også gi ”greinene” i trestrukturen hva du vil, og du kan gi innholdstypene navn som reflekterer din forretningspraksis.

Innenfor hver innholdstype kan du også strukturere innhold som passer dine behov – og skille ut viktige komponenter som sosiale medier beskrivelser og SEO krav. Og etterhvert som bedriften din utvikler seg kan du også endre Innholdsstruktur og innholdstypen. Den er aldri satt i stein.

Separere innhold og design

Og kunne skille innholdet fra designet gir deg muligheten til å omforme innholdet ditt i en rekke kanaler. eZ gjør det mulig ved å bryte innholdet ut i bestemte innholdsfelt eller blobs. (Tittel, forfatter, meta data, osv.), og lagre disse dataene i et strukturert XML-format slik at det beholder en rik tekstformatering uten HTML.

Dette gir deg fleksibiliteten til å presse innholdsbitene dine til kanaler utenfor nettsiden din, inkludert mobilenheter, sosiale medier, syndikeringskanaler og in-venue skjermer. Og siden innholdskanaler blir desentraliserte, er det verdifullt å kunne administrere det på et sted, da dette gir deg muligheten til å ha kontroll over dine digitale eiendeler.

 Enkel mulighet for oppgradering

Som alle som bruker Drupal vet, kan oppgradering av CMSet noen ganger bety at du må starte fra bunnen igjen med koden din. Slik er det ikke med eZ Publish/eZ Platform. Enterprise kunder opplever at eZ har en klar oppgraderingssti, med respekt for bakoverkompatibilitet, selv om du har et 10 år gammelt nettsted. Dette er veldig viktig for din totale eierkostnad. Du vil ikke kode nettstedet ditt på nytt hvert tredje år, og det skal du ikke heller!

Enterprise support med open source: Det beste fra to verdener

eZ tilbyr open source modellen, hvor alle kan tilpasse koden til deres behov, kombinert med den mer tradisjonelle closed source modellen som er vanlig når en bedrift står ved roret. Med andre ord, eier og tilpasser du koden, samtidig som morselskapet eZ Systems vedlikeholder og støtter kjernekoden. Et nettverk bestående av implementeringspartnere er også tilgjengelig til å hjelpe deg med å skreddersy systemet til dine behov.

eZ har et økosystem av partnere

eZ Publish/eZ Platform partnere er sertifiserte eksperter, som holder til over hele verden. De har opprettet et bredt spekter av nettsider som demonstrerer kraften i plattformen, både for utgivere og selskaper som publiserer innhold som en del av kjernevirksomhet. Uansett hvilken utviklingspartner du velger å jobbe med, kan du være sikker på at du får en dyktig og erfaren samarbeidspartner som jobber sammen med eZ for å løse problemer og levere de beste opplevelsene til kunder over hele verden. 

Vil du se hvordan våre kunder har brukt eZ tidligere? Ta gjerne en titt på våre kundecaser eller ta kontakt med en av Mugo sine medarbeidere for å diskutere spesifikke behov. 

Andre eZ kundecase kan du lese her!

Load Comments
loading...