Q-Meieriene og Min Q-idé: Forbrukerdrevet innovasjon med Keyteq og eZ

Q-Meieriene AS er et uavhengig, norsk meieriselskap som ble stiftet i 2000. Selskapet eid av Kavlikonsernet som igjen er eid av den veldedige stiftelsen Kavlifondet. Deler av overskuddet går direkte til Kavlifondet, som igjen deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid. Virksomheten i Norge består av meierier på Jæren og i Gausdal i tillegg til kontorer i Bergen og Oslo.

Total omstrukturering av nettsidene 

Q-Meieriene slet med lave besøkstall og dårlig domeneautoritet på deres nettsider. Brukerne fant ikke relevant innhold, samtidig som direkte trafikk og organisk søk var den største trafikkdriveren til sidene. 

For å få brukerne til å engasjere seg mer, bestemte de å gjøre en total omstrukturering av nettsidene deres. Forprosjektet begynte allerede i 2014, og de nye nettsidene (q-meierene.no og kavli.no, .se, dk, .com) ble lansert i mai-august i år.

Forprosjektet 

  • Lave besøkstall 
  • Kjip bouncerate 
  • Ingen sesongvariasjoner i trafikk 
  • Direkte trafikk og organisk søk var største driver 
  • Dårlig domeneautoritet 
  • Besøkende fant ikke relevant innhold

- Vi så resultater allerede første måned

Løsningen er levert på eZ og utviklet av Keyteq. Designteamet har bestått av designere fra Keyteq og Oktan Orangeriet.

Mads Liabø, Leader of consumer-driven innovation i Kavli og Q-meieriene, forteller at de er veldig fornøyd med den nye løsningen. Han sier de kunne se positive resulater allerede første måned, og at de med eZ har fått flere muligheter og en bedre grunnplattform enn tidligere.

- Alt er blitt bedre! Vi har en mye bedre oversikt, flere muligheter og en bedre grunnplattform. Vi så resultater allerede første måned på vekst i organisk søk og klarte lettere å engasjere brukerne, sier Liabø. 

Liabø gir samtidig Keteq mye av æren for resultatet. De har bidratt med UX, strategiske idéer og det tekniske. Kavli og Q-Meieriene har hatt et tett samarbeidet med Keyteq i hele prosessen, sier Liabø og forteller at de ikke hadde klart det uten dem.

- Keyteq er et null-bullshit-selskap som er behagelig å jobbe med samtidig som de ikke er redd for å si i fra og utfordre oss, sier Liabø. 

Min Q ide - Åpen innovasjon

Q satser på å lytte til forbrukerne og ønsker at produktene som skal selges i butikk, er noe som forbrukeren faktisk vil ha. Med ønske om å ta kundene på alvor og få et dypere innblikk i hva forbrukerne er opptatt av, startet de en åpen innovasjon med brukerne.

Bygget på eZ, ble det opprettet en digital idébank, kalt ”Min Q idé”. Tanken er at kundene skal ta aktiv del i utviklingen av nye produkter. Dersom brukere sitter på en god ide til et nytt produkt, kan de dele idéen sin med Q. Hvem som helst kan dele idéene sine på nettsiden. Dersom andre brukere liker idéen, kan de dermed støtte den ved å gi den en stjerne.

Liabø, har ansvaret med å ta alle idéene videre internt i Q. Han går grundig gjennom hver enkelt idé. Er idéen god, blir den stemplet ”vurderes”, og blir tatt med videre til innovasjonsstyret. Har idéen potensial til å selge godt, blir den stemplet ”i prosess” og sendes videre til produktutviklerne i Q. Dersom butikkene godkjenner det nye produktet, blir den lansert!

Hver eneste dag får Q-Meieriene inn tips og forbedringsforslag fra forbrukere i hele Norge. Liabø forteller at alle nylanseringene de hadde i september er forbrukerdrevne og har kommet inn som tips fra forbrukerne.

Q Frokostyoghurt på pose, Skyr mini og Skyr og Cottage Cheese er bare noen av resultatene som kommer fra ”Min Q idé”.

Q-Meieriene-produkt

Resultat 

  • Status 1. desember 2015: 740 idéer delt på MinQ
  • Domeneautoritet har gått opp
  • Besøkstall har gått opp
  • Flere trafikkilder og bedre bouncerate
  • Folk bruker lengre tid inne på siden

- Vi opplever allerede at folk forbinder Q med innovasjon og  «forbrukerdrevet». Vi hører også at vi blir dratt frem som eksempel når det snakkes om bedrifter som lytter til forbruker, sier Liabø.