Haugenbok.no - "Best Website User Experience"

Haugen Bok var den aller første nettbokhandelen i Norge som startet med salg av bokverk på nett i år 1996. I 1998 ble nettbokhandel med fullt søk og sortiment lansert. Selskapet er heleid av Forlagshuset Vigmostad & Bjørke AS i Bergen. Haugenbok er nå kun nettbokhandel, men tar fortsatt i mot bestillinger på chat, telefon, e-post og postordre. Kunder i Volda får bøkene tilkjørt, og kunder kan også hente bøker etter avtale. 

Redesign av Haugenbok.no

Som den aller første nettbokhandelen i Norge, startet Haugenbok allerede i 1996 med salg av bokverk. Som en innovativ nettbokhandel, sto nettsidene deres likevel ikke i stil med resten av selskapet visjon og målsetting. Nettsidene hadde ikke blitt oppgradert siden 2007 og en undersøkelse som ble gjort i 2012 viste at sidene hadde dårlig nedlastningstid, overflødige elementer på flere av landingssidene, samt svak SEO.

På bakgrunn av de svake resultatene, bestemte selskapet å inngå et samarbeid med webbyrået Keyteq for å forbedre ytelsen av nettsidene deres. Hovedmålet var å modernisere nettsidene og forbedre konverteringsraten. De ønsket samtidig å forbedre SEO, slik at kunder og redaktører enkelt kunne finne frem til de bøkene de ønsket.

Hvorfor eZ? 

eZ Publish ble valgt som CMS for innholdslevering på bakgrunn av plattformens skalerbarhet. Øyvind Lasse, senior developer i Keyteq forteller at en viktig grunn for valget av eZ var plattformens skalerbarhet. Og legger til at eZ Publish har en unik funksjonalitet til å legge til flere sider uavhengig av hverandre. 

"De ulike attributtene eZ Publish tilbyr, har hjulpet å utvide funksjonaliteten i plattformen til å konsentrere seg om Haugenbok's behov", sier Lasse. De nye nettsidene ble lansert sommeren 2014, og sto i sterk kontrast til de gamle sidene, med et moderne og responsivt design.

Resultat 

  • Forbedret SEO
  • Forbedret brukeropplevelse for sluttbrukerne  
  • Forbedret redaksjonell brukeropplevelse  
  • 2015 eZ Award vinner av ”Best Website User Experience”

Setter kundene først

Stein Tore Eikeset, E-Commerce Manager i Haugenbok forteller at Haugenbok har hatt det samme designet de ti siste årene før oppdateringen til eZ. Etter oppgraderingen er bare de grunnleggende elementene oppført på hovedsiden for å få en ryddig og oversiktlig side.

Kunnskap om brukeratferd har vært viktig i designprosessen, forteller Phillipa Neset, UX designer i Keyteq. Det har vært viktig for Haugenbok å vite hvem kundene er og hvordan de oppfører seg på nettsiden, for å kunne imøtekomme deres behov og ønsker. Brukertesting har derfor hatt en sentral del i designprosessen. Keyteq benyttet 50 aktive kunder og flere ansatte til å finne ut hvilke funksjoner som er viktig for brukerne.

Du trenger å vite hva de forventer av nettsidene i forhold til navigasjon og plassering. Finn ut deres konvensjoner, og deretter vær konsekvent og kommuniser effektivt med visuelle språk i møte disse forventningene, Phillipa Neset, UX designer i Keyteq.

Forbedring av SEO

En av de største grunnene til re-lanseringen av nettsidene, var å forbedre konverterings-frekvensen. Naturligvis spilte SEO en stor rolle i denne strategien.

Seniorrådgiver ved Keyteq, Linda Kragseth, ledet arbeidet med å forbedre SEO for de nye eZ-drevne nettsidene. Hun forteller at eZ har gitt økt verdi til SEO, ettersom programvaren tilbyr en enkel måte å administrere metadata i CMSet. Det betyr at hver gang en redaktør i Haugenbok oppretter en ny side, genererer plattformen en logisk URL, og redaktøren kan enkelt legge til nøkkelord og beskrivelser til siden.

Eikeset forteller at han er fornøyd med resultatet av redesignet og forbedringen av konverteringsfrekvensen. 

Vi er veldig fornøyde med resultatet. Selvfølgelig kan man alltids bli bedre. Ved lansering av prosjektet er bare halve jobben gjort. Etterpå starter den kontinuerlige videreutviklingen og da er det godt å ha et fremtidsrettet verktøy å jobbe med, Stein Tore Eikeset, E-Commerce Manager i Haugenbok. 

Fleksibelt rammeverk

eZ’s fleksible rammeverk har tillatt utviklerteamet i Keyteq å skape en effektiv og intuitiv back-end for redaktørene i Haugenbok.no. Rammeverket inneholdt den fleksibiliteten og attributtene utviklingsteamet trengte for å utvikle prosjektet slik kunden ønsket.

Utviklerteamet er mest stolt av back-end-funksjonaliteten, som tillater nettbokhandelen å velge ut hvilke rabattordninger som skal gjelde for de ulike bøkene. 

Rammeverket tillater også for flere sømløse integrasjoner, noe som var viktig for Haugenbok. "Den viktigste integreringen var med ERP-systemet, sier Øyvind Høysæter, Tech Lead i Keyteq. "Å ha en rask dataflyt mellom nettstedet og ordresystem var avgjørende, forteller Høysæter. 

Haugenbok har rykte for å være den raskeste boken leverandør i Norge, og det er derfor viktig at kundene får oppdateringer om leveringsprosessen for sine bestillinger.

Tett samarbeid mellom kunde og utviklerteam

En viktig faktor i Haugenbok sin suksess er den gode og kontinuerlige kommunikasjonen mellom Haugenbok og Keyteq.

En viktig faktor i Haugenbok sin suksess er den gode og kontinuerlige kommunikasjonen mellom Haugenbok og Keyteq. Det har vært tett samarbeid og mailkorrespondanse hver dag, noe som har ført til at alle avgjørelser er tatt sammen med Haugenbok, sier Linda Kragseth, seniorrådgiver i Keyteq.

Det tette samarbeidet mellom Keyteq og Haugenbok har hjulpet dem med å bygge et nettsted som oppfyller sluttbrukernes behov. I motsetning til mange nettsider med et dekorativ design, er alle funksjonene til Haugenbok.no der for en grunn.

- Prosjektet ville ikke ha vært mulig hvis det ikke var for det ekstremt tette samarbeidet med Haugenbok, Linda Kragseth, seniorrådgiver i Keyteq. 

Fremtidsplaner

Ettersom Haugenbok er i sterk vekst, blir eZ sin multi-site mulighet stadig viktigere fremover. Som en del av Fagbokforlaget, forventer Haugenbok å drifte andre nettsteder for andre datterselskap i fremtiden. Muligheten til å lansere nye nettsider raskt, blir viktig i denne utviklingen.

I begynnelsen av 2016, har Haugenbok fusjonert med to andre selskap og øker dermed staben fra 30 til over 100 ansatte.

Multi-site strukturen vil gjøre det lettere for redaktører å gjenbruke innhold på tvers av nettsteder, samarbeide med hverandre og opprettholde en sammenhengende merkevareidentitet. Utviklerne vil også dra nytte av enklere utvikling, testing og implementeringsprosesser. Hele organisasjonen vil ha nytte av en sterkere og tydeligere teknisk støtteprosess.

Vinner av Kundetilfredshetsprisen 2015

At Haugenbok.no setter kundebehov i første rekke, gjenspeiler seg også i den årlige kundeundersøkelsen gjort av Norsk Kundebarometer, der Haugenbok gikk helt til topps og vant Kundetilfredshetsprisen 2015.

Mer enn 9200 forbrukere oppga sin mening i undersøkelsen, og fortalte hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester av. Totalt ble 185 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer evaluert.

Resultatene viser at nettbokhandelen har vesentlig mer tilfredse kunder enn tradisjonelle bokhandler. Dette motbeviser tidligere kritikere og illustrerer at god service kan fungere like godt, om ikke vel så bra, online.

Haugenbok har klart å bli best på å gjøre kundene sine fornøyde, med god kundeservice, fraktfri levering, i tillegg til gode rabattordninger. 

Redesignet og arbeidet med de nye nettsidene har også blitt lagt merke til internasjonalt. Under den årlige eZ kongressen, holdt i New York, ble Haugenbok også tildelt 2015 eZ Award ”Best Website User Experience”.